Lähdettiin matkaan perjantaina illasta kahden auton voimin: BJ ja mun volvo huoltoautona. Meitä oli kolmen hengen tiimi, joten pelkästään BJ:llä ei saada ajaa. (rekisteröity pakettiautoksi). Eikä yhteen autoon olisi kaikki romut mahtunutkaan.
Itse offroad suunnistuksesta voi lukea http://www.4x4kisat.com
-sivuilta, mutta tässä pieni tiivistelmä lajista.
"Off-Road suunnistuskilpailussa haetaan maastoon sijoitettuja rasteja. Kilpailuissa jaetaan ainoastaan rastien koordinaatit, jotka syötetään vapaavalintaiseen GPS laitteeseen tai kannettavaan. Rasteja keräämällä kilpailijat pyrkivät saamaan mahdollisimman paljon pisteitä kilpailuajan puitteissa. Rastit eivät ole samanarvoisia, mitä vaikeammin noudettavaksi rasti on tarkoitettu, sitä suuremman pistesaaliin siitä saa. Rastien erilainen pisteytys mahdollistaa kaikille kilpailijoille mielekkään kilpailukokemuksen. Maksimipisteistä kilpailevat hakevat lähes mahdottomia rasteja keskeltä suota, kivenjärkäleiden keskeltä tai jostain muusta kilpailunjärjestäjän kieroutuneesti suunnittelemasta paikasta."
Tällä kertaa kyseessä siis ei ollut retrosuunnistus, vaan piti käyttää gps laitetta ja syöttää siihen rastien koordinaatit. Laitteena meillä oli Samsungin tabletti ja karttaohjelmana OruxMaps. Ihan hyvä yhdistelmä, jos sitä osaisi käyttää! Koordinaatit oli saatavilla muistitikulla ja netin välityksellä, mutta kun ei ollut mitään hajua miten ne saadaan karttaohjelmaan tai missä muodossa niiden pitää olla, niin käsin naputteluksihan se meni. Penteles! Oli siinä sitten hieman puuhastelua... Ei siinä kyllä loppupeleissä järkyttävän kauaa mennyt, mutta kyllähän se hieman ärsyttävää puuhaa oli. Seuraavaan kisaan kyllä otan asioista enemmän selvää. Nyt joku fiksumpi voisi kertoa, miten OruxMapsiin syötetään koordinaatit, ihan rautalangasta vääntäen kiitos. Olen myös avoin uusille ohjelmille, jotka pelittäisivät anroidissa, eikä maksaisi mansikoita.
Työpäivän verran päästiin ajamaan ilman sen suurempia ongelmia, mutta neljän jälkeen onni kääntyi kun ensin lojahti rengas rikki ja kohta perään vetonivel sanoi sopimuksen irti. Ensiksi ostamaan uutta rengasta varikolta. Onneksi muuten oli keskuspaikkana sellanen paikka, jossa varikolla oli kunnon offroad tarvikekauppa! Rapiat parisataa köyhempänä sitten päästiin jatkamaan kisaa tunnin pitstopin jälkeen. Ehdittiin hakee vain yksi rasti kun ohjaus ei enää totellut Akin komentoja ja renkaan vaihdossakin manattu vetarihan se siellä oli parhaat päivänsä nähnyt. Aki manasi rengasta vaihtaessaan et ihan varmaan menee vetari seuraavaks ja sitä saa, mitä tilaa. Hattua kyllä pitää nostaa tuolle armaalle aviomiehelle, joka varmaan vajaassa tunnissa vaihtoi vetarin keskellä mustikkamaita.
Lauantain jälkeen oltiin kuitenkin sijalla 5. Sunnuntai valkeni ja kuuden aikaan lähdettiin metsään. Käytiin möyrimässä pohjoisilla alueilla jonkin aikaa, mutta siellä olikin sellaisia kikkailurasteja, että lähdettiin pariksi viimeiseksi tunniksi lauantaina kesken jääneelle alueelle. Alkoi tässä vaiheessa jo väsyttämään ihan huolella, eikä rasteja enää tullut samaan tahtiin kun edellisenä päivänä. Jokunen kuitenkin saatiin. Alueella oli suota aika paljon ja tuo pirssi uppoaa sinne kyllä vähän turhankin helposti. Painava vehje, niin aina menee vinssaushommiksi. Autossa lisäksi sisusta, joten ihan uppeluksiinkaan ei tee mieli ajaa. Sunnuntaina selvittiin ilman suurempia remontteja. Vain takakulma ikkuna helähti sirpaleiksi. Sai kyytiläinen hyvän herätyksen aamu-uniltaan!
Sunnuntain puutumisen johdosta meidän lopullinen sijoitus oli 7. Ei oltu viimeisiä! Kahdeksan oli osallistujia... Saatiin kuitenkin 4. eniten rasteja kerättyä (71 kpl) ja pisteitä kertyi 491. Neljä ensimmäistä erottui selkeästi muista, mutta viidenteen sijaan meillä olisi ollut mahdollisuus. 540 pistettä viidennellä ja 527 kuudennella. Rasteja heillä haettuna kymmenkunta vähemmän kuin meillä. Voittajat Viron Mudarakett keräsi 170 rastia ja pisteitä 2378. Siihen on hieman matkaa meillä, mutta oli kyllä kakkosellakin, nimittäin he saivat "vain" 115 rastia ja 1507 pistettä.
Meille taitaa alkaa muodostumaan omanlainen taktiikka tähän hommaan. Ja ehkä mun täytyy myöntyä sanomaan, että tämä on meidän yhteinen kiva harrastus.
Kotia tullessa, jopa itse kävin katsomassa seuraavia kisasuunnitelmia netistä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti