Sivut

13. lokakuuta 2012

Finland Trophy Retro 2012

Jätettiin Pepe "mummolaan" ja lähdettiin Akin kanssa perjantai iltapäivällä 5.10. kohti Savoa offroad suunnistuskilpailuun, Finland Trophy Retroon. Retroa se oli siksi, että kaikkien digitaalisten apujen käyttö kielletty. Eli kompassilla ja kartalla suunnistettiin!

Kisa alkoi perjantaina ko 20.00, mutta olimme paikalla jo 17.00 ilmoittautumassa ja katsastamassa auton. Katsastuksessa tarkistettiin että autossa on: jauhesammutin, minimi 2kg, ensiapulaukku, toimiva gsm-puhelin, hinauspisteet auton edessä ja takana, puunsuojaliina ja hinausköysi, vasara ja analoginen kompassi. Autoon myös kiinnitettiin vaijerilla laatta, johon rastit merkittiin (lyömällä vasaralla merkki).

Osallistuimme standard-luokkaan, jolloin autossa tulee olla vähintään siirtokilvet ja voimassa oleva liikennevakuutus. Maksimi rengaskoko sai olla 33”. BJ:ssä on 33 tuumaiset renkaat ja tuntui olevan järjestäjille ihmeellinen asia, että ajoimme sillä kisapaikalle. (ja vielä kotiinkin!)

Numrolla 6: Mangrove Swamp Ecosystem Racing: Aki ja Tiia Pellonpää, Toyota Land Cruiser BJ-40

Kisa siis alkoi perjantaina klo 20 ja maaliin tultiin lauantaina klo 16. Yhtään ei siis sinä yönä nukuttu, mutta yllättävän hyvin sitä jaksoi! Vasta kotimatkalla ruokailun jälkeen iski älytön väsymys, mutta jaksoi kuitenkin ajaa kotiin, käydä nippanappa saunassa ja kun kello koitti lauantai iltana kahdeksan, meillä jo kuorsattiin.


Aamuyöllä ja ilmeet sen mukaiset...
Itse kilpailu oli huippukiva! Minä suunnistin ja Aki ajoi. Näin pääsääntöisesti. Molemmat toimi vinssi apinana. Olin hommannut itselleni kunnon otsalampun ja Aki oli asentanut autoon muutaman ylimääräisen kirkkaan työvalon. Näillä näki hyvin, vaikka yön selkään lähdettiinkin liikkeelle! Suunnistusta auttoi ajourat, mutta kyllä kartalla piti olla kun ei nähnyt yhtään maamerkkejä.

Rastia merkkaamassa


Saatiin kaikkiaan pikkasen vajaa 30 rastia 99:stä. Mutta käytiin katsomassa melkein kaikki. Läski leidi BJ:llä vaan ei kovin märkään kannattanut mennä, kun siinä sitä oltais sitten vinssattu loppuyö. Ja olisi muutamassa paikassa kaikki tavaratkin kastunut, sen verran syvää paikoin oli. Kelikään ei perjantai yönä varsinaisesti auttanut, sillä vettä tuli vaakatasossa ja välillä ihan rapiastikin. Lauantai kuitenkin valkeni kirkkaana.

Yksi mieleenpainuvimpia rasteja oli ns. yleisörasti, johon mentiin yhden aikaan yöllä. Piti ajaa pellolla rata siten, että kuskilla silmät sidottuna. Aki ajoi ja minä selitin minkä ehdin. Piti kierrellä "raktorin munia" eli paaleja ja ylittää kaatuneita puita ja traktorin renkaita. Eka kierroksella ei saatu yhteen puun ylitykseen tarpeeksi vauhtia ja jäätiin jumiin. Piti keskeyttää ja ottaa koko homma uusiks. Sitten siitä mentiinkin kunnon hypyllä yli!


Mitään suurempia vaurioita ei tullut. Pieniä kosmeettisiä säröjä, kuten apparin peili meni säleiks, puskuri puolittui molemmilta puolilta ja konepellin reuna otti vähän damagee. Vinssiä toki parsittiin parissakin kohtaa.

Tultiin omassa sarjassamme kahdeksanneksi. Kerättiin 170 pistettä. Osallistujia kaikkiaan standard-luokassa 14, joista yksi keskeytti. Eli ei hullummin! Mutta jäi ensi vuodelle parannettavaa vielä. Tavoitteena sit onkin päästä kolmen parhaan joukkoon tai ainakin hakea enemmän rasteja kuin tänä vuonna. Pitää kuulema hankkia boggerit.
Ristiriipuntaa. Tämä oli kuulema hankalin rasti.
BJ Saanut uudentyyppiset ripustukset


Löytyi!

 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti